Pudelshow

Jag har hört att pudlar är utställningens Rolls Royce och det stämmer verkligen. För när man står där och hjälper till med andras hundar eller fixa med sin egen så går människorna förbi och ser ut som små barn i en godisaffär... nä men ååå vad fin, får man känna, klappa, smaka(?) Pudlen har ett väldigt speciellt utseende med alla sina "bollar" och tottar. Och detta facinerar folk, men ibland känns det som att de får dåligt samvete när det tycker att pudlarna ser fina och häftiga ut. För pudlarna måste ändå plågas när de står på sina trimbord där saxar och kammar och totteband far om vart annat. Och får de verkligen leva ett normalt liv utanför utsällningsringen för de har ju så mycket päls som man måste vara så rädd om. Och den pälsen måste man nog borsta heeela dagen lång. Men, sanningen är att de frisyrer som innehåller "bollar" eller Continentalklippning som det också heter är en jaktfrisyr. Så släng er i väggen alla andra jakthundar, hur coola är ni? Pudlen är en vattenapporterande hund därav simhuden mellan tårna, och för att underlätta simmningen rakade man av alla onödig päls men sparade päls på de delar av kroppen som behövde varme. Det vill säga njurarna (bollarna på rumpan) och lederna (bollarna på benen) och så klart den stora bollen där det mesta i kroppen finns. Totten på huvudet hade man för att man skulle se och känna igen sin egen hund i vattnet. Det trodde ni inte va?  Att ta hand om en så stor päls kräver så klart sin underhållning men inte flera timmar om dagen. Och helt ärligt så tror jag att hundarna gillar det, för vissa somnar på trimmbordet och vissa står och njuter. Jag kan så klart inte svara på om hundarna får leva ett normalt liv utanför ringen, men vad är då ett normalt liv? För mig är ett normalt hundliv inte tre kiss- och bajsrunder om dagen. Mina hundar ska får springa i skogen och få dagliga och långa promenader men framför allt ska de få arbeta, på egenhand (spår, sök) eller tillsammans med mig (lydnad agility) Det är ett  normalt hundliv för mig, tror inte det är många hundmänniskor som ägnar flera timmar i veckan på brukshundklubben och varje helgdag i skogen med sin hund. 

Jag har sett pudlar i ringarna som älskar det, som verkligen visar upp sig och som står med en konstant vifftande svans på trimbordet. Pudeln är en hund man kan stå och titta på i evigheter när den showar i ringen, men man ska uppleva en pudel för det är ingen vanlig hund för det är en PUDEL (Lite finare och lite bättre)

image198
Här har vi Saint igen i Ringen...

Kommentarer
Postat av: sandra J-J

Hehe okej .. :D

2008-01-07 @ 00:43:31
URL: http://saandraaspeears.blogg.se
Postat av: Nina

Hallå hallå.
Mycket fina bilder blev det och tack för en trevlig dag.

2008-01-07 @ 19:39:53
URL: http://ninihills.tripod.com
Postat av: Julia

Kloka ord, jag håller med dig, till viss del. De flesta utställningshundar gillar ju utställningarna. En del gör det inte. Men så är det ju med alla hundsporter, en del hundar är bättre lämpade än andra (både till ras och individ). Själv är jag itne så mycket för utställning, av nån sort, vilket djur det än gäller. Dels för att jag tycker det är tråkigt och dels för att jag itne gillar hela konceptet med utseende och så. Men jag förstår ju självklart att det finns folk som älskar det och det är ju inget fel med det! :) Sen tror jag faktiskt att det är mer folk än man tror som faktiskt gör mycket med sina hundar, men tyvärr minst lika många som kör de tre kissvändorna om dagen, sorgligt är ju det. Och så till sist så kan jag bara hålla med dig, det är något alldeles visst med en pudel i uställningsringen! (själv är jag jäävligt svar för storpudlar) Ha det bra!

2008-01-09 @ 16:14:05
URL: http://precissomjulia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0