Cesar vs. Fredrik

Vad gör jag på måndagarna nu när jag inte längre håller i en tävlingslydnadskurs? Jo, jag kollar på hundprogram och självklart Cesar och efter det följer Fredrik. Idag handlade både Cesar och Fredriks program om Rottweilers. Vem lyckades bäst? Enligt mig, självklart Cesar. Han använde hundpsykologi för att rehabilitera hunden, han blev inte biten av hunden eller behövde ta några konflikter med den. Utan han läste hunden utifrån ett hundperspektiv och rehabiliterade tillsammans med sin 13årige son som sedan fick adoptera hunden. Hur gick det för Fredrik? Han hälsade på hunden direkt när han såg den och han lät den jucka på honom, han blev biten och lät den dra i kopplet. (för att han ville se hur hunden beteede sig?!) Även han tog med sig hunden hem och i reklamen till nästa program tog han hunden igenom något sorts MH-test för att se vad för hund det var. Cesar kunde genom hundens beteenden (kroppshållning, skall, ögon med mera läsa huden på några sekunder)

Jag kan säga en sak, de hundar Fredrik hjälpt än så länge borde bara uppsökt närmaste Brukshundklubb. För det som han gjorde idag med blandrasen kunde jag fixat eftersom det krävs en vanlig allmänlydnadinstruktör för att klara av det.

Cesar har spenderat 10år av sitt liv bara att observera hundar, det säger en del om hans kunskap.

Fredrik och Cesar är två vitt skilda "hundtränare"  Cesar är hundpsykolog, Fredrik är lydnadsinstruktör.

 Versus

Kommentarer
Postat av: nicole

haha jag såg samma program igår och visst fredrik blev biten och juckad medans cesar lyckades rädda apollo och det gjorde inte freddie utan han bad familjen omplacera den andra hunden :(

2008-11-11 @ 08:17:03
URL: http://mariposablanca.blogg.se/
Postat av: Jennie o pudlarna

hej kollade oxå på båda programen igår. Fredrik lät nästan lite rädd på rösten när han tog tag i rottisen ordentligt. men som du säger Cesars sätt att hantera hunden e ju bara underbart att titta på! kram ses i ängelholm

2008-11-11 @ 08:47:50
URL: http://www.secretstyles.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0