jupp!

Idag har jag varit på hundutställning i Hässleholm, för Chelsea gick det lysande och det var ju hur ku som helst. Men jag uppmärksammade en annan sak. Många hundägare har börjat använda sig av ordet schy, när de vill korrigera sina hundar. Ni vet det ljudet som cesar millan använder sig av. (Mannen som talar med hundar) Jag har även fått berättat för mig att hussar och mattar använder det ordet men att det inte hjälper (!?) Schy är inget ord som är någon lösning på något  promblem, när man ska korrigera eller visa sin hund att den gjort fel behöver man inte säga något. Att Cesar använder sig av just det ljudet är för att hans mamma gjorde det på honom när han var liten. Som han själv säger så behöver man inte säga något till sin hund. Han använder det ordet för att bryta hundens fokus men man kan göra det med hjälp av kopplet eller handen, en lätt knuff på hunden när det gäller att använda sig av hundens "egna signaler".

Jag har lärt mig och sett resultat, inte bara på min egen hund utan på flera andra att ordet nej ska man undvika, så många gånger en hundägare säger nej till sin hund om dagen, har du hund börja räkna! Jag har även lärt mig att inte ta så många konflikter med min hund, jag väljer mina tillfällen. Innan kunde jag ta flera konflikter dagligen och med konflikter menar jag bland annat att man måste tjata på sin hundeoch höja rösten och låta arg. Jag kunde även bli arg, nu försöker jag vända på allt och att ett snesteg får en konflikt i form utav utebliven belöning eller något tråkigt som att inte få vara lös i skogen om han stukit från mig till exempel. Men jag nobbar inte negativ belöning för det, men av några års erfarenhet har jag lärt mig att ta tag i sin hund i många lägen inte hjälper, för då hade ju inte några problem funnits idag. Jag har idag en mycket bättre relation med min hund och jag känner honom väl. Jag vet vilka minnesbilder han sätter. Därför slipper jag även en massa onödiga konflikter med min hund. Men det tog ett tag, många kurser. mycket läsande och diskussioner och många kursare som jag fått testa mina kunskaper på för att komma till denna insikt, jag som trodde jag kände min hund.

Tänk vad grym jag kommer vara om några år och hundar till=)





Självklart är detta bara en liten del av det jag vill förmedla men jag blev bara så trött på allt mennigslösa schysande idag på utställningen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0